ناگفته ها

گذری بر زشتی ها و زیبایی های پنهان

ناگفته ها

گذری بر زشتی ها و زیبایی های پنهان

کشور هفت اقلیم

شاید به جرات بتونم بگم که دانشگاه یکی از مراکز مهم انسان شناسیه! هر چند که از قدیم گفتن "کارخونه انسان سازیه"!!! ولی به جرات می تونم بگم از بدو ورود به دانشگاه با هزار جور آدم مختلف برخورد کردم که هر کدومشون یک ساز می زدن. همیشه هم بین این نمایندگان به اصطلاح تحصیل کرده که از شهرهای مختلف به تهران اومده بودند بحث و جدل بود. مخصوصا در خوابگاه! که مجبور بودیم همدیگه رو تحمل کنیم.

اما دلم می خواد امروز در مورد چند شهر تجربیات خودم رو بنویسم:

 

1-       مشهد: اول از شهر خودم شروع می کنم که فکر نکنین می خوام طرفداری کنم. خیلی ها از مشهدی ها دل خوشی ندارن و می گن که آدمای بدجنس و خسیسی هستند. اما باید بگم مشهدی ها حسابگر هستند و خیلی ها این رو به حساب خسیسیشون میذارن. در کل اگه به دور و برتون نگاه کنین میبینین که مشهدی ها اکثر پست های مهم کشور رو توی دستشون دارن. در ضمن لازم به تذکره که شهرهای دیگه مثل سبزوار و تربت و ... به همه می گن ما مشهدیم! و همین باعث بدنامی ما شده!!!

2-       اصفهان: خدا نصیب نکنه!!! خسیس و موذی و آب زیر کاه.... دختراشونو که دیگه نگو... مارمولک. زبون دارن این هواااااااااااااااا. ولی خیلی سر زبون دارن. به سختی هم می شه باهشون کنار اومد.

3-       کرمان: قربون فرهاد برم.... همشون عین ماستن!!! نمونش توی دانشگامون زیاد بود، دیگه اسم نمی برم. تمام حرکاتشون اسلوموشن! در خیالات به سر می برن. اصلا لهجشون هم عین حرکاتشونه.... ولی خداییش اخلاق بد ندارن. کاری هم به کار کسی ندارن. می شه تحملشون کرد.

4-       رشت: نگو نگو نگو!! به نظر من بدترین نسل ایرانی ها، همین نسل رشتی هاست. خیلی شرمنده ام ولی به شدت دروغگو، خالی بند، بوقلمون صفت. ولی انصافا آدمای مهمون نوازی هستن. برای مهموناشون هر چی حیوون دارن میکشن و غذا درست می کنن. همیشه هم موقع حرف زدن باهات دعوا دارن! انگار بهشون فحش دادی.

5-       خرم آباد: لرهای عزیز! سلام! من نمی دونم چه خوبی کردم که خدا هر جا منو می فرسته، یک لر هم بغل دستم می ذاره. انگار باید عذاب اون دنیا رو همین جا پس بدم! واقعا نمی تونم چیزی در موردشون بگم فقط همین که خیلی ارتباطی بین رفتارهاشون و رفتارهای یک آدم متمدن نمی بینید!

6-       ترک تبریز: وای اده! با تعصب، مهربون و درعین حال آماده قاطی کردن. یادش بخیر ایوب. خودش جک می گفت و همه می خندیدن. تا ما جک ترکی می گفتیم، قاطی می کرد می گفت: مگه من شوخی دارم! آدم های بسیار متعهدی هستن و تا کاری که بهشون سپردی تمام نکنن، دست بردار نیستن.

7-       ترک ارومیه: خدای ادعا و با کلاسی! اصلا ترک های دیگه رو قبول ندارن. معتقدن که تمدن یهو از آسمون افتاده توی ارومیه. ولی خداییش خیلی با جنبه هستن.

8-       کرد سنندج: اکثرشون آدمهای اهل موسیقی هستن. البته خیلی دوست دارن که موسیقی رو در فضای دود آلود آغشته به دود منقل گوش کنن. با غیرت اون هم از نوع سوپر دولوکس. فقط توصیه می کنم باهاشون سر یک سفره نشینین. چون مطمئنا تا آخر غذا دوام نمیارین! خیلی هم علاقه دارن که همه جا بگن ما "کرد" هستیم. حالا چه از طریق لهجه، چه از طریق آواز و چه از طریق انگشتشون ( که اکثرا حوالی بینی مبارکشون می چرخه)!!

راستش، شهرهای دیگه هم هستن مثل ساری، اراک، همدان و ... که از هر کدوم حداقل به یک نمونه برخورد کردم ولی اون قدر تابلو نبوده که بخوام بنویسم.

 

فقط آخرش بگم : "همیشه مواظب مشهدی ها باشین"!!!

نظرات 7 + ارسال نظر
حسام یکشنبه 8 مهر 1386 ساعت 11:27 ب.ظ http://hessamm.blogsky.com/

تو اهالی هر شهر رو از روی چهار پنج نفری که می شناختی توصیف کردی. اینجور که نوشتی ظاهرا آدم های خیلی خوبی دور و برت نبودن و دوستای خوبی نداشتی!
خود من با ده دوازده نفر لر دوست هستم که برخلاف چیزی که گفتی بسیار هنرمند و هنردوست و باکلاس و متمدن و باسواد هستن.
حالا مهم نیست. انگار مطلب رو بیشتر به شوخی نوشتی. حالا که همه رو کوبیدی از جنوبی ها (نمونه اش مهدی آروم!) و تهرونی ها هم می نوشتی دیگه!

متاسفانه باید بگم لر متمدن هم دوروبرم بوده ولی آخرش بالاخره همونی شدن که گفتم. در مورد تهرونی ها و آبادانی ها هم به موقع انشالله...!

فرهاد دوشنبه 9 مهر 1386 ساعت 09:11 ق.ظ http://www.rahdari.ir

همه رو که شستی پسر...می دونی اگه یه رشتی متنت رو بخونه حکم قتلت رو صادر می کنه....چه برسه به یه کرد...ولی جالبه که در اکثر موارد صدق می کنه..البته من جزو استثناها هستم که اگه دیدمت می گم چرا

واقعا تو استثنایی!!! مخصوصا با اون افتخاری !!!

فرشته جمعه 13 مهر 1386 ساعت 12:03 ب.ظ http://freshblog.blogsky.com

در مورد شمالی ها خوب نوشتی ولی انصافا در مورد مشهدی ها حقشون نیست اینقدر کم بنویسی بیشتر از اینها جای بحث دارن ! ! ! ................................

مشهدی ها اینقدر معروف و شناخته شده هستن که حتی اگر ننویسی ، باز هم همه می دونن!!

تینا یکشنبه 15 مهر 1386 ساعت 11:42 ب.ظ http://redlife.blogsky.com/

سلام ..دست شما درد نکنه اقای فردوسی .چقدر به کرمانی ها لطف کردین!!ولی خداییش راست گفتین این کرمانی ها خیلی ادمای اروم و خونسردین .(فقط امیدوارم به گوش همشهریامون نرسه...)

غصه نخور! تا بخوان بجنبن و اقدام کنن کلی طول می کشه!!

مینو دوشنبه 7 آبان 1386 ساعت 11:05 ق.ظ

درباره کرمانی ها کاملا باهاتون موافقم. راستی میدونستید شما خیلی روان و راحت می نویسید و این خیلی خوبه!!

ما مخلصیم!

علی دوشنبه 19 بهمن 1388 ساعت 08:29 ب.ظ

واقعا متاسفم که درباره لرها اینجوری فکر میکنی آدم نباید چند نفر دوروبرشو معیار سنجش یه قوم کهن باشعور بافرهنگ و هنردوست مثل قوم لر قرار بده.

دوست عزیز عصبانی نشو. در مورد من و شهرم هم خیلی ها خیلی جور فکر می کنن. اصولا چیزی که نرمال باشه به چشم نمیاد ولی زشتی ها خیلی زود جلوه میکنه. در ضمن ما که اولش گفتیم که همه جا ۱۰۰ درصد نیست و خوب و بد داره!

[ بدون نام ] جمعه 13 بهمن 1391 ساعت 01:19 ب.ظ

فکر میکنم بیش از حد به مشهدیا تخفیف دادی تو ایران از هرکی بپرسی بدجنس ترین و آب زیر کاه ترین ها کیا هستن اول میگه مشهد بعد احتمالا اصفهان یا اراک به ذهنش خطور میکنه خیلی هم ندید بدید هستن و روابط اجتماعی خیلی پایینی دارن.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد