ناگفته ها

گذری بر زشتی ها و زیبایی های پنهان

ناگفته ها

گذری بر زشتی ها و زیبایی های پنهان

دهه فجر

همه کسانی که هم سن و سال من هستند خوب به یاد میارند که در دوران دبستان و راهنمایی، دهه فجر علیرغم تمام تعطیلی های خوشایندش، تبدیل به دهه زجر شده بود. آخه هیچ برنامه مشخصی برای ما بچه ها وجود نداشت. توی مدرسه که همش کاغذهای رنگی به نخ می کشیدیم، روزنامه دیواری می ساختیم و خلاصه هر جور بود از کلاس در میرفتیم. خونه هم که می اومدیم، آخر خوشحالی و شادیمون شده بود برنامه چاق و لاغر با اجرای عمو قناد. یادتون میاد یک ژیان داشتن، اسمش قرقی بود... وقتی هم میخواست حرف بزنه، چراغاش خاموش روشن می شد... خداییش چقدر بدبخت بودیم!!! دوران خوش بچگیمون به چی گذشت.

اما حالا چی؟ زمین تا آسمون همه چی عوض شده... تمام چیزهایی که ممنوع بود الان داره پخش می شه. نه برای بزرگترها، بلکه برای بچه ها هم همینطور...عمو پورنگ با امیر محمد که یک برنامه دو منظوره هم برای بزرگترها (مثل خودم) و هم برای بچه هاست با ظرافت هر چه تمامتر مفاهیم مورد نیاز رو در ذهن بچه ها حک می کنه. به نظر من فوق العاده است. این یک هوشیاری تمام عیار سیاسیه. این که بفهمی چه وقت باید چی بگی و چه کار کنی! و بهترین وقت همین دهه فجره!

 

حسام چند وقت پیش توی وبلاگش یک مطلب در مورد فضا پیمای ایران نوشته بود و از دید اون این یک بازی بود و ما هم اونقدر ساده که باور میکنیم یک شبه این همه چیز ساخته شده. اما من کاملا با این نظریه مخالفم. خیلی طبیعیه که برای کشوری مثل ایران رفتن به فضا مهم تر از آسایش ملتش باشه. یا این که انرژی هسته ای بر ترافیک اولویت داشته باشه. می دونید که اولین کشوری که به فضا رفت، روسیه بود. در حالی که مردم اون در بدترین وضعیت بودن. اما مهم نبود... روسیه کلاشینکف و میگ ساخت! و سال ها به ایران فروخت. بدون توجه به این که دولت کمونیستی اون ها مردم رو به فلاکت نشونده بود.

می خوام بگم که تازه تازه کشور ما داره می فهمه چه کار کنه... چند سال اول که انقلاب بود و هر کی هر کی. فقط تلاش می کردن تا قوانین جدید رو جا بندازن... بعدش هم جنگ شروع شد.... 8 سال!!! هر چی از قبل مونده بود نابود شد. کسی هم وقت نداشت که به سیاست فکر کنه. همه تو فکر احتکار و کوپن فروشی بودن. همه در این فکر بودن که اگه غفلت کنن، عراق میاد تو کشور و پدر مون رو در میاره.(شاید یک روزی در مورد اون هایی که جونشون رو بخاطر کشور دادن نوشتم). جنگ هم که تمام شد، همه به فکر بستن بار خودشون بودن. اما حالا چی؟ شاید تا چند سال پیش خانواده پهلوی فکر می کردن که یکروزی بر می گردن. اما شک ندارم که الان می دونن که این فقط یک خیاله. برای هر حمله اون ها یک حمله متقابل از طرف دولت ما بوده! کاری به خوب و بد بودن طرفین ندارم. به نظر من در تمام مدتی که من و امثال شما مشغول سر و کله زدن با ترافیک و دود و گرونی و ... بودیم در جای دیگری از این کشور بودجه های عظیمی صرف این تحقیقات شده. مهم هم نیست که با دانش فنی چه کشور دیگه ای. مهم اینه که به اون چیزی که می خوای دست پیدا کنی!

بشینید حساب کنید: انرژی هسته ای، نانو تکنولوژی، سلولهای بنیادین، هوافضا، ساخت انواع سلاح و ده ها دستاورد دیگه. به نظر شما توی منطقه کی قوی تره؟؟ ما یا امارات متحده با همه دارایی هاش...ما یا اسراییل با همه قدرت جهانیش؟

 

ختم کلام این که واقعا "باید چشم ها را شست، جور دیگر دید". به میوه شب عید و سهمیه بنزین نوروزی و طرح لباس و تعویض پلاک و .... فکر نکنین. اگه یکروز از خواب بلند شدید و دیدید مثلا نون کوپنی شده، فورا قاط نزنید و داد بیداد کنید. یک کم صبر کنید... تا چند وقت بعدش صداش در میاد که فلان تکنولوژی رو هم بدست آوردیم!!!
نظرات 6 + ارسال نظر
شازده خانوم چهارشنبه 24 بهمن 1386 ساعت 11:23 ب.ظ http://shazdekhanoom.blogsky.com

درود
من رو به یاد گروه سرود مدرسه انداختی که همیشه روی سن گند زده میشد.واقعا ما چه روزهای سختی رو گذروندیم .

کاش همه روزهای سختی عین شما داشتن...!

حسام پنج‌شنبه 25 بهمن 1386 ساعت 07:46 ق.ظ http://hessamm.blogsky.com/

یعنی واقعا تو باور کردی ایران موشک و ماهواره و ایستگاه فضایی ساخته؟ بابا تو دیگه خیلی...!

ای کاش این سرمایه ها واقعا خرج تحقیقات و علوم می شد. اما جالبه بدونی بودجه تحقیقاتی مملکت بعد از انقلاب هیچوقت از نیم درصد بالاتر نرفته.

فکر می کنی اگه پول مملکت صرف من و تو نشه حتما صرف تحقیقات فضایی شده؟ واقعا؟ یعنی واقعا خبر نداری خرج ملت فلسطین و ارتش حزب الله و حماس رو کی می ده؟ کی ماهیانه میلیون میلیون (دلار) اسلحه براشون می فرسته؟ کی براشون تلویزیون ماهواره ای راه اندازی می کنه و خرجش رو می ده؟...

*** از اینا گذشته ما چند روز پیش یاد چاق و لاغر افتادیم ولی اسم ماشینشون یادمون نیومد!

یادت باشه قرار نیست اون بودجه ای که برای این چیزها خرج میشه در ردیف اون نیم درصد بیاد!

فرشته پنج‌شنبه 25 بهمن 1386 ساعت 12:02 ب.ظ http://freshblog.blogsky.com/

الان هم کودکان ما دست کمی از کودکی خودمون ندارن!!

بدست آوردن تکنولوژی و عرض اندام کردن در مقابل آمریکا روسیه- چین و اسرائیل کار راحتی نیست که رئیس جمهور وقت اون رو با پررویی تمام انجام میده. در مورد اینکه ایران داره به سمتی میره که به جای اینکه مثل ترکیه اسمش از لحاظ توریست و دبی اسمش از لحاظ ساخت و ساز در بره به کشور قوی تری از لحاظ سلاح های هسته ای و اتمی تبدیل میشه. مردم ما تقریبا ۹۰٪ اونها همه در مورد سیاست نظر میدن و حرف میزن مخصوصا راننده تاکسی ها اما در کشورهای دیگه این یک جرم محصوب میشه و مجازات مالی داره!!!

هیچ فکر کردین که کشور بسته ای مانند ایران چرا به این مسئله گیر نمیده ؟؟ چون سرش جای دیگه ای گرم و حوصله سر و کله زدن با این حرفهای صد تا یه غاز مردم و مشکلات بنزین و نون و میوه یخ زده و ترافیک و غیره و نداره و به قدرت در منطقه و بعدش جهان فکر میکنه ... رویه ی کشورهای کمونیستی!!!
دولت هیچ وقت مثل چین نگفت بچه دار نشین ولی علنا کسی جرات بچه دار شدن بیش از ۱ رو ندارن...

همینطوری پیش بری تا چند وقت دیگه V.O.A صدات میزنه بری جای محسن س.ا.ز.گ.ا.ر.ا توی میزگرد شرکت کنی.

حسام شنبه 27 بهمن 1386 ساعت 07:37 ق.ظ http://hessamm.blogsky.com/

مگه با نیم درصد بودجه می شه ایستگاه فضایی ساخت؟!

در کشوری مثل آمریکا با اون همه سرمایه، زمانی که می خواستن بخشی از بودجه مملکت رو (که خیلی زیاد هم می شد) خرج تحقیقات فضایی کنن قبلش کلی مقدمه چینی کردن تا ذهن مردم رو برای اینکار آماده کنن. مثلا ساخته شدن سری فیلم های جنگ ستارگان اواخر دهه هفتاد میلادی یکی از این روش ها بود.

اینجا اون نیم درصد بودجه اغلبش خرج تحقیقات مذهبی می شه که میدن به حوزه علمیه!

کسی نگفت نیم درصد بودجه فضایی ما بوده...میتونه بیشتر هم باشه...ولی من گفتم قرار نیست من و تو بدونیم که چقدره!

فرهاد شنبه 27 بهمن 1386 ساعت 12:06 ب.ظ http://www.rahdari.ir

دیده و شنیده بودم که بچه های علم و صنعت تو این دولت هی فرت و فرت پست و مقام گرفتند....از بچه های طبقه خودمون تو خوابگاه تا حالا 3 تا رو دیدم که معاون و مشاور و رییس شدن ولی نمی دونستم از اتاق بغلیم یه روزی سخنگوی دولت در بیاد...
احسان به خدا و به همین نونی که کوفت می کنی قسم که تو هیچ وقت یه کلمه حرف حساب از دهنت در نمی یاد تا ابد الدهر....اگه تا حالا شک داشتم حالا به یقین رسیدم...
آخه دیوانه فکر می کنی مشکل مملکت ما فضا پیما و موشک و قرص ایدز و این کوفت و زهر مارهاست....دنیا داره به ریش نوادگان کورش می خنده عزیز دل....نیازی به شستن چشمها نیست...گوش ها را باید باز کرد...خصوصا گوش درازها....از تو بعیده والا.....چی می گم...اصلا هم بعید نیست....

یک کم سیاست برای تو زوده... من هم ادعایی در سیاست ندارم. تو به همون حمل مواد بین تهران و کرمان بپردازی بهتره...!

فرهاد یکشنبه 28 بهمن 1386 ساعت 09:03 ق.ظ http://www.asriran.com/view.php?id=36020

محض اطلاع احسان و دوستان:

دکتر واعظ زاده در گفت و گو با خبرنگار عصرایران(asriran.com) یادآور شد: از اول هم قرار نبود کاوشگر پرتاب شده در مدار قرار بگیرد بلکه وظیفه کاوشگر شناسایی محل مناسب برای پرتاب ماهواره اصلی است که قرار است در تابستان به فضا پرتاب شود.
http://www.asriran.com/view.php?id=36020

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد