ناگفته ها

گذری بر زشتی ها و زیبایی های پنهان

ناگفته ها

گذری بر زشتی ها و زیبایی های پنهان

استاد علیرضا افتخاری!

امروز خبر لغو کنسرت افتخاری در رشت در اخبار پخش شد. علت لغو کنسرت هم به گفته خبر گزاری ها، اعتراض مردم به لب خوانی بوده! در حالیکه به گفته خود ایشون به غیر از تست صدا، اصلا لب خونی در کار نبوده و 3.5 ساعت آواز اصیل ایرانی – اون هم از نوع افتخاری و به لهجه اصفهونی – خونده شده.

 

یادمه وقتی خیلی کوچیکتر بودم شنیدم که بزرگترها می گفتند شجریان صدا و سیما رو تحریم کرده و دیگه صداش پخش نمی شه. از همون روزها هم کنسرت شجریان شد آرزو. بعدا هم که بزرگتر شدم دیگه شجریان شده بود یک حسرت و خیال. کنسرت هم که نمی گذاشت و همش خبرش از اون ور آب می اومد. حالا هم که کنسرت گذاشته پولم نمی رسه !! تنها کاری که می تونم بکنم حمایت ایشون از طریق کپی MP3 هاشه!!

 

اگه اشتباه نکنم از همون سالها بود که افتخاری ها، اصفهانی ها و حسین زمان ها شدند خدای موسیقی ایران و الان هم اسم استاد گذاشتند روی خودشون!

اگه به سایت افتخاری سر بزنین می بینین که لیستی حدود 50 آلبوم از انواع و اقسام سبک های موسیقی پاپ و راک و کلاسیک و سنتی و رو حوضی توی کارهاشه. جالبه که تمام تلاشش رو هم می کنه که ماهی حداقل 1 کاست رو بده بیرون. یک بار از امام زمان می خونه، یک بار از کوچه باغای شمال! شاید کار درستی می کنه چون اگه یک کم تعلل کنه، مردم وقت می کنند در مورد آهنگ هاش فکر کنن!! و اونوقته که می فهمن پول به چی دادن ... تازه در بالای سایتش هم نوشته "استاد علیرضا افتخاری"!

محمد اصفهانی هم که قربونش برم وقتی دهنش رو باز می کنه، کسی نیست جلوش رو بگیره... دعای سال تحویل امسال هنوز یادمه که تمام شیشه هامون داشت می لرزید! خلاصه از این نوابغ جدیدا خیلی ظهور کردن!

در یک مصاحبه تلویزیونی به افتخاری گفتن:"می گن شما برای پول می خونین" اون هم گفت" مگه چه اشکالی داره، همه می خونن، ما هم می خونیم"!! (واقعا هیچی ندارم بگم)

 

قصدم توهین نیست... آخه اون ها هم برای خودشون شخصیتی دارن و تلاش کردن که به اینجا رسیدن. من دردم از امثال استاد شجریان و لطفی هستش که تنها حافظان موسیقی ایرانی هستن و با اینکه خودشون هم می دونن دیگه داره پاییزشون می رسه باز هم قایم شدن که مبادا یک وقت کسی بهشون توهین کنه. به جرات می تونم بگم معدود اساتیدی مثل حسین علیزاده در پشت صحنه هستند که هیچوقت عقب نرفتن و از مشکلات ابایی نداشتن و ندارن و موسیقی واقعی رو ترویج می دن. به همین دلیل هم هست که افرادی مثل کیوان ساکت خیلی زود از دور نوازندگی کنار رفتن!

 

ولی واقعا دلم برای افتخاری می سوزه که به جای سالن کنسرت، بهش یک کارخونه رو دادن. شاید فکر کردن اینطوری صداش اکو میشه! بیچاره مردم...نفری 8000 تومن پول بلیت دادن. اگه می موندن خونه چند روز دیگه DVD کنسرتش می اومد بیرون می تونستن با 1000تومن بخرن!

نظرات 11 + ارسال نظر
حسام چهارشنبه 21 شهریور 1386 ساعت 07:31 ق.ظ http://hessamm.blogsky.com

افتتاح وبلاگت رو تبریک می گم. امیدوارم وبلاگ پربیننده ای باشه.

حالا کو تا ما به شما برسیم.... خیلی مخلصیم!

هادی چهارشنبه 21 شهریور 1386 ساعت 02:03 ب.ظ

خیلی خوشحالم ازاینکه میبینم یک نفر پیدا شد که حرفهای فراموش شده را دوباره بزنه نه بحس توهین به کسیه نه اعتراض ولی خوبه قدیمی هامون به فکرانتقال هنراشون باشن تاحفظ مصالحشون شاید هم حق داشته باشند ولی بقول وبلاگ نویسمون فصل پاییز خیلی ها نزدیکه حیفه که اینهمه تجربه ها بدون وارث به اسمون بره

فرهاد جمعه 30 شهریور 1386 ساعت 02:19 ب.ظ http://choone.blogfa.ir

من هم افتتاح وبلاگ رو بهت تبریک می گم...برای پربیننده شدن هم راه درستی رو انتخاب کردی...آشی رو درست کردی به اسم انتقاد از افتخاری...البته همین قدر که به جز ابی اسم چند خواننده ی موسیقی سنتی رو می دونی باط جای شکرش باقیه...ولی یک پیشنهاد...اگر روزی روزگاری هوس کردی موسیقی آوازی رو به طور جد دنبال کنی و اگر باز هم روزی روزگاری دوست داشتی هنر افتخاری رو بشناسی یک تک زنگ بزن تا بهت نشون بدم افتخاری به خاطر کدوم تصنیف ها و آوازها افتخاری شده...تا بفهمی هنر افتخاری در کجاست...یک نکته هم یادت نره درامد افتخاری از ۱۰ تا آلبوم به اندازه ۳ شب کنسرت جناب شجریان و لطفی نیست عزیزم...

سلام پسر گلم... می دونم خیلی دلت می خواد که من دم دستت می بودم ولی یک چیزو راست گفتی.... ۱۰۰ تا آلبوم هم افتخاری بده باز هم فروش نمی کنه مگر اینکه نوارهاشو بخرن روش آهنگ ابی بزنن!

سهیلا سه‌شنبه 3 مهر 1386 ساعت 12:59 ق.ظ

لطفا در مورد چیزی که دقیق نمی دونی ونمی فهمی اظهار نظر نکن اونم در مورد استاد علیرضا افتخاری

خوشحال می شم چیزهایی که شما فهمیدید و می دونید رو بدونم. شاید نظرم عوض شد. ولی فعلا سر نظرم هستم.

فرشته شنبه 14 مهر 1386 ساعت 11:39 ب.ظ http://freshblog.blogsky.com

در مورد این مرتیکه انکرالاصوات اصفهانی هم بنویس.

علیرضا پنج‌شنبه 19 مهر 1386 ساعت 10:44 ق.ظ

به نظرم فرشته و احسان فردوسی میخواهند ادای کسانی را در بیاورند که خیلی از موسیقی چیز میفهمند که اگه اینطور هم باشه باید به اونها گفت جامعه از اقشار مختلفی تشکیل شده که هربخشی سلیقه خاص دارند یکی یه صدا وخواننده رو دوست داره ودیگری کس دیگری رو این نباید منجربه توهین به کسانی بشه که آدم از اونها خوشش نمیاد .روز دهم ویازدهم ابان وقتی داری توشهر تاب میخوری یه سر به تالار وزارت کشور بزن وازدحام جمعیت و طیف های گوناگونی که در انجا هستنند ببین در ضمن فکر نمیکنم اطلاعات افرادی که نام بردم از اطلاعات مرحوم بیات استاد شهبازیان همایون خرم و....بیشتر باشه .لطفا به سلایق دیگران احترام بگذاریم

چند تا نکته:
۱. من ادا در نمی آرم ادعایی هم ندارم. چیزهایی که گفتم هر عقل سالمی می فهمه.
۲. هر کی هر خواننده ای رو دوست داره به من ربطی نداره. من حرفم سر شنونده نیست!! خواننده رو گفتم.
۳. خیلی ها هم جمعه ها میرن دانشگاه تهران!! آخه سطح فکرشون در همون حده.
۴. در دانسته های موسیقایی خیلی از خواننده ها شکی نیست. اما مهم اینه که چه جوری از اون استفاده کنه.

در ضمن اگر ۱۰ و ۱۱ آبان رفتی امیدوارم لب خوانی تحویلت ندن!

محمد شنبه 26 مرداد 1387 ساعت 08:11 ب.ظ

فعلا که علیرضا افتخاری روزبه روز محبوب تر میشه...واحتمالا شما هم روز به روز بیشتر حرص میخوری!!....نه عزیز من هنوز خیلی کوچیکتر از اونی که درباره علیرضا افتخاری نظر بدی...خیلی

ما اصلا حرفی نمیزنیم... خداییش کارهای استاد(!) رو گوش کنین خودتون به حرف من می رسین!

احمد شنبه 30 شهریور 1387 ساعت 12:05 ق.ظ

باید به حال افرادی مانند شما تاسف خورد تونه طرفدار شجریانی ونه موسیقی سنتی شماها همان کسانی هستید که خوانندگان مرد بزک کرده آن طرف آب را می خواهید وچون درباره آنها حرفی برای گفتن نداری شجریان را علم کرده ای حیف از افتخاری که افرادی مانند جنابعالی بخواهد طرفدارش باشد فعلا که او بهترین است

حالا چرا عصبانی میشی؟؟؟
تو که راست میگی...فعلا افتخاری برای همین مردم بهترین است. من هم امیدوارم بهترین بماند تا امثال شما ها حال کنین.

وقتی بزرگان موسیقی از دست رفتن اون وقتی میفهمین چه کسانی رو از دست دادین..

برین با امثال افتخاری حال کنین!

احمد دوشنبه 1 مهر 1387 ساعت 09:00 ب.ظ

آقای محترم این طورحرف زدن در شان شما که خودرا یک فرد به اصطلاح سطح بالا از نظر فکری می دانی نیست بریین حال کننین رو معمولا افراد کوچه وخیابانی بکار می برند در ثانی مگر قراراست افتخاری یا شجریان برای کدام مردم بخوانند برای ازما بهتران که همان بهتر نخوانن

ترجیح می دم با افرادی مثل شما به همون روش کوچه و خیابونی تون صحبت کنم که متوجه بشین.

مهدی سه‌شنبه 2 مهر 1387 ساعت 09:02 ب.ظ

میبینم توهم می خوای بااستفاده از محبوبیت افتخاری برای وبلاگت خواننده جلب کنی الحق زدی به نشون ولی احسان آقا نه افتخاری بااین نقدها کوچک میشه ونه شما به جایی میرسی

قرار نیست کسی با نقد کوچک بشه. معمولا اگر گوش شنوا وجود داشته باشه افراد اصلاح می شن.

در ضمن من هم برای رسیدن به جایی محتاج کوچک کردن دیگران نیستم. این رو هم فراموش نکنین که من نگفتم افتخاری صدای نازیبایی داره. تمام انتقاد من به اخلاق اون و نوع خواندن و محتوای کلامی آهنگ هاش بود

کاش مطلب رو با دقت می خوندین.

مهدی جمعه 5 مهر 1387 ساعت 10:48 ب.ظ

آقااحسان اتفاقا من مطالبت روخیلی دقیق خوندم چون هر مطلبی روکه درباره افتخاری می نویسند چندین بار می خونم ولی دوست دارم خودت یک بار دقیق نوشتتو بخونی وواقعا ببینی چقدر درسته مگه همون شجریان نگفته اگه من صدای افتخاری روداشتم جهان روفتح می کردم برادرعزیز شاید توازکسی خوشت نیاد دلیل نمی شه هرتهمتی روبهش بزنی که بااینکار اتفاقا محبوبیت اوبیشتر میشه

من فقط نظر خودم رو می نویسم. نظر شمارو هم میذارم تا دیگران قضاوت کنند. اما این سکوت من دلیل بر قبول حرف شما نیست. صحبت های شجریان رو هم کامل گوش کنین. چون این جمله ای که گفتید ادامه هم داشته...باز هم می گم من در زیبایی صدای افتخاری حرفی ندارم. اما هر حرفه ای اخلاق خاصی داره.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد