ناگفته ها

گذری بر زشتی ها و زیبایی های پنهان

ناگفته ها

گذری بر زشتی ها و زیبایی های پنهان

شانگهای، شهر ۲۰۲۰

چند سالیه که خدا قسمت کرده و به جای مکه میریم چین! یکی از شهرهایی که به اعتراف خیلی از سایت های خبری و روزنامه ها، در صدر شهرهای بزرگ، مهم و زیبای دنیا قرار گرفته شهر شانگهای هست که در جنوب شرقی چین واقع شده و بزرگترین اسکله صادارت و واردات در چین محسوب می شه. آب و هوای شرجی گرم 25 درجه با رطوبت 60 درصد! که واقعا راه رفتن با لباس رو غیر ممکن می سازه.

خیلی از فیلم ها رو در این شهر ساختن که مهمترین اون ها MI:3 تام کروز هست. هر وقت می خوان یک شهر مدرن رو مثال بزنن، میرن سراغ شانگهای!

 

امروز وقتی داشتم خبر مسابقات معلولین در شانگهای رو می دیدم، یاد خاطرات سفرمون افتادم و دیدم بد نیست چند تا از خصوصیات مهم این شهر رو بنویسم:

1-       یکی از مناطق جدید شهر شانگهای به نام Bund که در حاشیه رود معروف Huang Pu قرار داره، قطب اقتصادی و تجارت شهره و حدود 500 تا از بزرگترین شرکت های جهان مانند انواع کارخانه های خودرو سازی، صنعت IT و سایر صنایع در این منطقه دارای دفتر نمایندگی هستند. قشنگترین برج این منطقه برج TV Tower هست که وقتی در زیر اون می ایستید تازه می فهمید که ساختن یک برج با 3 پایه اصلی چقدر می تونه مشکل باشه!! دیدن این برج در شب خالی از لطف نیست چون نورپردازی فوق العاده ای داره. ساختن این برج فقط 3 سال طول کشیده و در کنار اون، امسال، بزرگترین برج چین که قراره بزرگترین مرکز اقتصادی و بازرگانی دنیا باشه رو در عرض یک سال(!) ساختن. باورتون میشه؟ پارسال که رفتیم نبود و امسال که رفتیم بود!!! فقط بگم که 12000 نفر گنجایش داره!

2-       در کنار هیچ خیابونی در شانگهای، ماشین پارک شده نمی بینید!!! در حالیکه من هنوز در هیچ کشوری همچنین شرایطی رو ندیده ام. واقعا نمی دونم این همه ماشین رو کجا می برن!

3-       امنیت در همه نقاط شهر فوق العاده است. ساعت 3 نصفه شب، دخترها و زن ها از سر کار برمی گردن خونه!!! بدون هیچ نگرانی.

4-       شهر پر از گداست!!! نمیدونم چرا فکری به حالش نکردن. مثل کنه می چسبن بهت.

5-       اکثر مردم شهر، حتی گداها هم، انگلیسی بلدند. معمولا درمغازه ها، دختر بچه ها که در مدرسه انگلیسی می خونن به کمک مادرهاشون میان. حتی من در یک مغازه کتابی رو دیدم که یک چیزی توی مایه های "انگلیسی برای فروشنده ها" بود و تمام جملات از پیش تعریف شده  مثل "اگر این جنس را می خواهید باید بیعانه بدهید" و سایر جملات کاربردی رو نوشته بودن. واقعا به تمام معنا یک شهر توریستیه!

6-       جوون های شهر خیلی شیک پوشن و اصلا فرهنگشون با پکن و بقیه شهرها فرق می کنه. انگار یک پله از بقیه بالاترن!

7-       تمام شهر پر از فروشگاه های شیک و مدرنه! تمام خیابون ها چراغونیه! همه جا تمیزه عین دسته گل!

8-       تمام ماشین هاشون آمریکایی و آلمانیه! تاکسی ها پاسات، ماشین های شخصی بیوک، اتوبوسها ولوو! نمی دونم ماشین های چینی کجا هستن! ( خوب معلومه دیگه توی کشور ما)

شاید یک روزی قسمت شد از نکات مهم این شهرها و مردمشون بیشتر نوشتم. فقط همینو می خواستم بگم که در طول مدتی که اونجا بودیم، نه ترافیک دیدیم و نه دود و نه غم و غصه! گداهاشون هم آخر شب دست زن و بچه شون رو می گرفتن و می اومدن کنار رودخونه، هندونه و ... می خوردن و حال می کردن. حالا می فهمم چطوری تونستن یک میلیارد و 500 میلیون نفر رو کنترل کنن. تازه هم خودشون مصرف کنن و هم بازارهای کشورهای دیگه رو تسخیر کنن.

 

عین ما که تا تقی به توقی می خوره، 3 روز تعطیل می کنیم یا ساعت کاری ها رو 1 ساعت کم یا زیاد می کنیم!!! تازه با پر رویی و افتخار تمام برای برج میلاد تابلو میذاریم که چند روز تاخیر داشته!!

نظرات 6 + ارسال نظر
حسام دوشنبه 16 مهر 1386 ساعت 12:10 ق.ظ http://hessamm.blogsky.com/

چه خوب که شروع کردی خاطرات سفرت رو بنویسی. من همیشه پایه خوندن اینجور مطالب هستم.
راستی یه سوال. درباره امنیت شهر نوشتی که خیلی بالاس و دخترا و خانوما رو می بینیم که ساعت ۳ نصفه شب دارن بر می گردن خونه. می شه لطفا توضیح بدی اون موقع شب از سر چه جور کاری دارن بر می گردن خونه؟؟!!!

بابا چرا همش فکر بد می کنی... معمولا توی سوپرمارکت ها و رستوران ها کار می کنن و مجبورن اونوقت شب برگردن!! در ضمن اون هایی که منظورته از سر کار بر نمی گردن بلکه توی همون محل کارشون می خوابن!!

هادی دوشنبه 16 مهر 1386 ساعت 10:15 ق.ظ

خداقسمت کنه!

آقا شما دیگه نفرمایین... یک سری مستندات هست که نشون می ده خدا به من و شما با هم قسمت کرده.!!!

فرهاد دوشنبه 16 مهر 1386 ساعت 12:16 ب.ظ http://www.rahdari.ir

آخه من موندم این چینی ها با یه ذره چششون این برجای دراز رو واسه چی می خوان....بهت توصیه می کنم یه سری هم به هند بزن....شاید بودایی شدی از شرت راحت شدیم...

فرشته دوشنبه 16 مهر 1386 ساعت 05:41 ب.ظ http://freshblog.blogsky.com

شما که نوشتین یه پست هم در مورد غذاهاشون بذارین شاید برای بعضی ها اشتها آور باشه؟؟؟؟؟
در مورد برج میلاد هم اینا میخان محکم کاری کنن!!!!!

انشالله به غذاهاشون هم می رسیم....!

محمد سه‌شنبه 24 مهر 1386 ساعت 05:53 ب.ظ

سلام احسان
اطلاعات خیلی جالبی بود اما چند تا سوال دارم :
۱-راستی اونجا آپارتمان نوساز متری چنده؟-)
۲-چند تا فحش حسابی به زبان چینی به ما یاد بده . البته میتونی از حسام هم بپرسی
۳-مردمش ادمهای راضی و خوشحال و خوشگذرونی هستن یا همش کار کار کار
۴- چند وقت اونجا بودی؟

منت میذاری اگه جواب بدی
قررربونت

۱- در شانگهای آپارتمان از همه جا گرونتره و در مناطق خوبش خونه متری ۲ تا ۳ میلیون تومنه.
۲- چینگ چانگ هو: مادر .....!
لینگ هی هان: خواهر .....!
جان هی هوان: ........(دیگه خیلی بد بود نشد بنویسم)!
۳- در موقع کار کار می کنن ولی بعد از کار فقط خوشگذرونی... هیچ وقت ناراضی نیستن...
۴- هر سال ۲ هفته.

مخلصم.

مینو دوشنبه 7 آبان 1386 ساعت 11:15 ق.ظ

تا چند وقت دیگه این کشورهای همسایه عزیزمون هم همینطوری میشن. ولی ما با اقتدار تو همین حالتی که هستیم میمونیم!

خداییش تا حالا کشوری دیدین که اینقدر مقتدر باشه؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد